[Humsamserien] Text till Grönt kritisk forum 21/5

Ola Uhrqvist ola.uhrqvist at liu.se
Mon May 20 10:09:27 CEST 2013

Hej alla som planerat gå på Grönt kritiskt forum i morgon.

Som ni såg i Evas mail så har titeln ändrats från 'the ultimate gaze' till 'One model to fit all'. Även om det låter taget ut Sagan om ringen så är titeln hämtad från en artikel i Mozaic där USA's National Research Council  presenterade ambitionen att bygga en global modell av hela planeten jorden som ett sammanlänkat system.

Seminariets text är en historisk läsning av diskussionerna inom de två forskningsprojekt (GAIM och AIMES) som sedan 1984 har haft i uppgift att koordinera arbetet med att länka samman alla relevanta sub-komponenter till globala integrerade modeller. Fokus ligger på samspelet mellan problembeskrivningar (Global environmental change), epistemologi (hur vissa typer av prediktiva modeller ligger till grund för förståelse) och det analytiska ansvar som skapas av dessa nya sätt att göra jordens beteende beräkningsbart.

Texten är (förhoppningsvis) inne i slutputsningen och jag vore mycket tacksam för kommentarer i allmänhet men i synnerhet idéer om hur den kan kondenseras och bli analytiskt vassare.

Välkomna till Faros på tisdag!
/Ola