[Humsamserien] Text till ansöningsseminarium

Martin Hultman martin.hultman at umu.se
Tis Jan 28 09:01:58 CET 2014

Hej alla,

Hoppas ni hade det bra med Don i fredags? Bra med ansökningsseminarium! Jag och Ann-Sofie hade framme vår RJ-ansökan "Kvinnor vid gränsen för genombrott. Energi- och miljö som samhällsfrågor i svensk politik 1971-1991" i Umeå förra veckan och fick många bra tips och förslag.

Jag kan tyvärr inte komma idag, Elin krasslig och det är mycket här hemma i Bestorp. Men jag har några kommentarer till ansökningarna som kanske kan vara av värde.

1. Jonas/Simon:

Området är viktigt och aktuellt! Jag skulle gärna se en tidigare intresseväckare i era båda ansökningar, tydliggör det konfliktfyllda direkt. Beskriv också de väldigt skilda bilderna av Sverige som å ena sidan ett land med hård miljölagstiftning vilket legitimerar provbrytningar/gruvor i kontrast till Sverige som en statsfinansierad utvinningsekonomi där miljöbrott ignoreras till förmån för en linjär tillväxt.

Jag tycker också att det måste bli tydligare vad ni ska studera. Så som jag läste RJ-texten nu förstod jag det först som att ni skulle göra en historisk studie även i det projektet. Var uppmärksam på att inte gamla tankar hänger kvar.

2. Malin:

Jag tycker du hittat ett mkt intressant ämne och något som går på djupet av vårt samhälles osunda klimatstörande strukturer. Känns som du börjar hitta litteratur som ramar in området väl. Kanske lite maskulinitetsstudier skulle in. Men det som gäller nu är väl att bygga ut tankarna kring fallstudierna. Varför dessa? Vad får du svar på?

Lev väl,

Martin