[Humsamserien] GKF 10/6

Nils Johansson nils.johansson at liu.se
Tors May 15 09:58:03 CEST 2014

Hej seminariedeltagare

Jag har tyvärr inte hunnit få ihop det utkast om Antropocen som utlovats enligt schemat. Istället tänkte jag skicka med en debattartikel som jag och Björn skriver om mineralpolitik. Se bifogat. Tanken är att debattartikelen ska skickas till någon av de större nationella (stockholm) tidningarna typ DN.
Hoppas att det även kan kännas relevant för er att diskutera en debattartikel, kom gärna med förslag på förbättringar. Tycker ni att artikelen väcker till debatt?

Om ni är intresserade av sammanhanget, så kan ni kolla på två andra debattisar om mineralpolitik, en skriven av Annie Lööf och en från urbergsgruppen:
http://www.dn.se/debatt/urbergsgruppen-gisslan-i-loofs-artikel/
http://www.dn.se/debatt/hoga-miljokrav-pa-gruvor-motiverar-lag-mineralavgift/

Igår publicerades även en debattartikel om stadsflytten i Kiruna pga. gruvexpansionen:
http://www.dn.se/debatt/sa-ska-vi-flytta-och-fornya-kiruna-nar-gruvan-byggs-ut/

Vår tanke är att vår debattartikelen ska landa i någon form av mellanväg; den är inte tillväxt och konsumtionskritisk, men däremot ifrågasättande mot gruvor.

Allt gott
Nisse (och Björn)

P.S. Vi har inte kollat ordgräns och annan formalia.