[Info.cetis] tekniska system

Claes Klasander claes.klasander at liu.se
Ons Jan 30 13:43:33 CET 2019

Hej Annika!

Förlåt för det sena svaret!
Vi tappade bort ditt mail i sluthetsen på terminen, men nu hittade en kollega till mig det igen.

Jag ska försöka svara. Men det blir kanske inte så utförligt eller systematiskt som man skulle önska.

En del bra och konkreta exempel på hur man kan undervisa om tekniska system finner du naturligtvis i några av de aktuella läromedlen för högstadiet. De har lite blandade inriktingar, men där kan du nog hitta lite tips - ifall du inte redan har kollat i dem.

Annars är min personliga erfarenhet och inställning ungefär så här:

Har man elever som kommer från ett mellanstadium där de följt kursplanen borde eleverna åtminstone ha mött systemtankarna och lärt sig något om t.ex. närsamhällets tekniska system, VA-system, återvinning... De kan ha etablerat några begrepp, som t.ex. systemgräns, omgivning, komponenter, flöde, input, output etc. Men det är långt ifrån säkert att det har skett.

På högstadiet är ju tanken att man ska ska nå lite längre i några av teknikämnets progressionslinjer, vilket betyder att de systemexempel man väljer att arbeta med gärna får ha nationella/internationella eller globala perspektiv. Då kan det ju passa bra med kläders produktionssystem eller det globala kommunikationssystemet. Och att man kombinerar systemkunskaperna med några av de andra aspekterna som t.ex. etik, hållbar utveckling eller genus. På högstadiet tänker jag att man också gärna kan grunda för att kunna genomföra värderingsövningar med eleverna, typ ”fyra hörn” eller ”concept cartoons” kring systemfrågor.

Jag brukar tjata om att ”inte glömma bort människan i tekniken” (all teknik är ju människogjord, till skillnad från naturen) - det gäller inte minst när vi talar tekniska system, vilka i hög grad är ”sociotekniska”, d.v.s. människan måste räknas in som en komponent eller återkopplande signal (t.ex. beroende på hur vi agerar, vad vi köper eller inte köper etc.).

En bra idé är att kombinera systemperspektiv med hur teknik styrs och regleras. Då får man med flera viktiga begrepp och det blir intressanta undersökningar och diskussioner. Med högstadieelever skulle man ev kunna närma sig ”återkopplingsprincipen”.
Men när det gäller dina förslag på systemexempel (kläder resp förpackningar), så tänker jag att du kanske menar dessa som ”produktionssystem”, eller som ett system som inkluderar oss människor som också köper och gör oss av med kläder. Klädesproduktionssystemet är ju, i princip, lika globalt som kommunikationssystem. Vad är det för centrala delsystem och komponenter som du tänker dig att eleverna ska fokusera på/identifiera? Bomullsproduktion, spinnerier, väverier, sömnad, konfektion, försäljning, återvinning/återbruk? Hur gränsar man av ett sådant system? Antingen gör man det tight och tar ett klädvaruföretag som exempel (ungefär på samma sätt som man skulle tagit Eon, Fortum,Skellefteå Energi eller Vattenfall som exempel inom energisystemet). Eller så greppar man över helheten, typ Internet (fast där då textilier flödade, i stället för information eller energi).

Som du märker är det, för mig, viktigare att lära eleverna ”tänka i system” än att de ska lära sig specifika system. De system man väljer att undervisa kring (eller med hjälp av) är alltså snarare att betrakta som exempel för att lära sig något annat (systemtänkande).

När jag var med och förändrade NTA:s (känner du till dem?) tema om ”Papper” från ett naturvetenskapligt tema till ett tekniskt, så tog vi förpackningar som exempel för att lära eleverna något om teknikens funktioner, tekniska egenskaper, ändamålsenlighet etc. och hur ett produktionssystem kan beskrivas. Där skulle man egentligen kunna byta ut pappersindustrin mot vilken annan tillverkningsindustri som helst - plast, tegel, glas, metall…

Vill du ha lite extra läsning om t.ex. teknikens förändring och dess konsekvenser (som också passar bra när man håller på med de system som ständigt förändras och som bidrar till samhällets förändring! , alltså ett historiskt perspektiv kring de drivkrafter som påverkar och de ”teknikens mönster” man kan se, så kan jag rekommendera Skolverkets modul med samma namn: ”Teknikens förändring och dess konsekvenser”. Hela modulen är inte ute än, men de första fyra delarna. Skolverket har de andra, och de ska bara se till att de läggs upp. Så håll koll! Då kommer de delar som handlar om Teknik och Hållbar Utv. Teknikens konsekvenser, samt En teknisk framtid.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/7-teknik/Grundskola/703-Teknisk-forandring-och-dess-konsekvenser-arskurs_7-9

När jag arbetade på högstadiet gjorde jag helklass (ca 30 elever) grupparbeten under olika år både kring ”Det svenska eneginätet” och om ”Teknikens förändring”. Det första rörde olika komponenter (delsystem) i elnätet och kopplat till helheten (gränsen var Sverige), det andra arbetet var indelat in 8 epoker (en för varje grupp. Epokerna var indelade i Nutid, 30 år bakåt, 3x30 år bakåt från det, och sedan var det samma princip: 3x90 från 30 år bakåt, 3x270 från 90 år bakåt, 3x810 från 270 år bakåt etc. Det var en elev som kom, på det och det landade så fint på några centrala epoker!) där man såg tydligt hur systemen växte fram genom historien. Speciellt de närmaste epokerna. I båda fallen kostade vi på oss att bygga modeller för redovisningen. Det tar tid, kanske lite väl mycket… Man kan fundera på andra former. Jag koordinerade fr.a. elsystemet med min undervisning i NO, så där fick jag och eleverna lite mer tid genom att ämnesintegrera (vilket jag gillar - om man vet vad man integrerar, och varför…).

Lycka till!

Hoppas det var till någon hjälp och glädje!
Om du har lust får du gärna berätta hur det gick! Kanske ta några bilder på dig och eleverna i arbete?
Det skulle kunna bli ett reportage i vårt nyhetsbrev!

Bästa hälsningar,

/Claes
[cid:C2CDC968-8069-41CF-B704-CAE447F5228F at liu.se]

Claes Klasander
Föreståndare, Fil Dr
Centrum för tekniken i skolan, CETIS
Linköpings universitet
601 74 Norrköping
Telefon: 011 36 33 07
Mobil: 070 320 96 33
Mail: claes.klasander at liu.se<mailto:claes.klasander at liu.se>
Besöksadress: Hus Täppan, plan 5, rum 5028b, Campus Norrköping
Besök oss gärna på: www.cetis.se<http://www.cetis.se>
Facebook: cetisliu
Twitter: @MagisterMunter