[Info.cetis] Teknik tillsammans

Linda Lundemo linda.lundemo at enkoping.se
Tis Feb 5 10:57:28 CET 2019

Hej!

Jag skulle vara intresserad av att delta i att utpröva erat nya arbetsmaterial att använda i min undervisning.
Jag heter Linda Lundemo är utbildad tekniklärare arbetar på en f-6 skola i Enköpings kommun. Just nu är jag klasslärare i en åk 5 med 49 elever där jag undervisar i ämnena matematik, engelska, kemi, fysik, biologi och teknik. Vår skola är en alldeles nybyggd skola med flera olika möjligheter och närhet till naturen. Jag är ny på skolan sedan i höstas men jag har tidigare arbetat på en annan skola där jag har arbetat mycket med teknik. Mycket att de uppgifter som vi har arbetat med i teknik har varit praktiska så som stabila konstruktioner där vi har byggt konstruktioner i naturmaterial, papper, plast och andra material , broar i spaghetti, lego och annat. Vi har arbetat mycket med att göra skisser och dokumenterat. Innan jul så gjorde vi ett tema i teknik, matematik och hemkunskap, pepparkaksutmaningen, göra skisser på en konstruktion, göra mallar i papper och prova, för att sedan göra skisserna i kartong  och sedan provat att få ihop konstruktionen och i slutet så har de byggt sina konstruktioner i pepparkaksdeg.
Tidigare så har jag arbetat mycket med programmering och jag hade under ett läsår ett programmeringsprojekt tillsammans med Uppsala Universitet. Hoppas att jag blir en av de fem som får prova erat nya material!

Mvh Linda Lundemo
Munksundsskolan