[Info.cetis] Tekniklärare gymnasiet (och möjligtvis grundskolan)

Jörn Karlsson joffsviken2 at gmail.com
Tors Nov 19 10:38:51 CET 2020

Hej Thomas
Jag läser KPU Dalarna och skall skriva C-uppsats. Syftet med studien är att
ge en bredare och djupare förståelsen kring tekniklärarnas förmåga att
fjärrundervisa. I studien undersöks, genom självskattning, lärarnas förmåga
att fjärrundervisa inom det teoretiska ramverket TPACK <http://tpack.org/>.
Målsättningen är att ta fram en grafisk framställning (spindel diagram)
inom de 7st TPACK-områdena där den enskilda läraren enkelt kan se sina
utvecklingsområden.

För att svar på mina forskningsfrågorna kommer jag designa ett formulär med
ca 30st frågeställningar i en likert-skala, från 1 = mycket svag till 5 =
mycket god, inom de sju domänerna inom TPACK. För att säkerställa validitet
och relevans i enkätens frågor kommer jag att kalla 1-2 fokusgrupper
bestående av 3-4 tekniklärare. Därefter skall enkäten introduceras per mejl
till ett större antal tekniklärare som bjuds in att utföra enkäten online
(troligen Google forms).

Mitt urval är alltså tekniklärare främst gymnasiet men även grundskolan och
söker kontaktuppgifter för distribution, har ni möjlighet att hjälpa till
med detta.
Ser du/ni några andra möjligheter att promota min studie för att skapa ett
stort intresse från tekniklärarna?

MVH Jörn Karlsson
0722037687