[LiU design] God design

Mattias Arvola mattias.arvola at liu.se
Mon Apr 3 07:57:13 CEST 2017

Hej!

Ikväll kl 19:00 kommer jag att prata på Filosofiska föreningen på temat "God design", i Folkuniversitets sal 22 i Kunskapsgallerian, S:t Larsgatan 44, andra våningen, följ skyltarna. Använd kvällsingången på S:t Larsgatan. Eftersists runt 20:30 på puben Pitcher’s. Välkommen!

> Georg Henrik von Wright menade att det finns olika varianter på vad vi kan mena om vi säger att något är av godo. Vi kan mena att något är till nytta, att det är instrumentellt bra, att det har teknisk excellens, att det är medicinskt bra, att det är oss njutbart, eller att det är för människans väl. Dessa sorters godhet kan också relateras till olika traditioner i design, nämligen konceptuell design, användbarhet, teknisk design, ergonomidesign, användarupplevelse och design för hållbarhet. De olika designtraditionerna är i varierande grad förankrade i olika sätt att tänka kring vad som är av godo. En praktiserande designer likväl som en designforskare kan tjäna på att mer exakt kunna urskilja vilka värden som ligger till grund för designprocesser och designkritik i olika traditioner. von Wrights ramverk kan fungera som en utgångspunkt för att, på ett mångfacetterat sätt, förstå och värdera vad som är god design.

Mer om Filosofiska föreningen hittar du på hemsidan:
http://www.filosofiskaforeningen.se

Hälsningar

Mattias Arvola
Docent i kognitionsvetenskap