[LiU design] Info - Kersti Sandin Bülow slutar på Malmstens

Kersti Sandin Bülow kersti at sandinbulow.com
Tis Aug 29 23:17:15 CEST 2017

Info till kolleger på Linköpings universitet                                                               29 augusti 2017

Hej, vill meddela att jag har slutat på Malmstens/LiU efter drygt fyra intensiva år som adjungerad professor i design med inriktning rumsgestaltning.

Det har varit engagerande att medverka till utveckling av ämnet Möbelstudier och till möbeldesignutbildningen vid Malmstens. Och givande att få bidra med min långa erfarenhet och breda nätverk både som designer, entreprenör och forskare. Att få vistas i en kultur som värnar produktkvalitet och där iden om att hand och tanke i förening råder är unikt.

Vad händer nu? Jag kommer även i framtiden bidra till möblers kunskapsutveckling. Jag brinner för att utveckla och själv få utvecklas.

- Främst genom att färdigställa min avhandling inom design och inredningsarkitektur vid Konstnärliga fakulteten/ HDK Göteborgs universitet och där jag tidigare varit adjungera professor. För att utveckla fältet behövs att fler erfarna praktiker inom design och arkitektur disputerar och forskar.

- Just nu pågår även arbetet med att iordningställa det Möbeldesignmuseum i Frihamnen/Stockholm som min man, arkitekten och designern Lars Bülow  och jag just nu lägger sista handen vid inför invigning i november. Samlingen består av ca 800 möbler från 1900-talets början fram till idag. Alla utvalda utifrån vårt perspektiv och öga. En mötesplats med ett möbelmagasin och olika specialutställningar för inspiration och samtal. En plats för möbelstudier där studenter möter yrkeskolleger och möbelbranschen framtidens designers, arkitekter och hantverkare.

- Jag fortsätter med mina styrelse- och expertuppdrag inom kultur- och designfältet bl.a. som styrelseledamot i Prins Eugens Waldemarsudde. Är nyinvald ledamot i Sveriges arkitekters Inredningsakademi. Där kommer jag medverka till att driva frågor om yrkets utveckling och utbildning..

Med dessa rader vill jag informera och önska er alla välkomna och på återseende i Frihamnen.

Hälsning från Kersti Sandin Bülow

kersti at sandinbulow.com <mailto:kersti at sandinbulow.com>                      070-6651950

kersti.sandin.bulow at hdk.gu.se <mailto:kersti.sandin.bulow at hdk.gu.se>