[MRiRT-Sverige] Ang: Skonsam Strålbehandling utskick oktober

Johan Sjöberg johan.sjoberg.ks at gmail.com
Tors Okt 3 18:12:56 CEST 2013

Hej Peter,

Fantomet misstänker jag är ett gammalt hemmabygge som vi fått låna av
neurologen (låg i skrubben, ibland hittar man guldklimpar på de mest
osannolika platserna). Det är ett cylindriskt luftfyllt fantom med
vattenfyllda rör, är 39 cm i diameter och 20 cm högt. Se bild. Vi använde
tidigare Philips-fantomet (som presenterades av en dansk grupp i Lund
senast) som brister med avseende på samplingstäthet och höjd på de
signalgivande kaviteterna, vilket gör det svårt att avbilda detta i cor
samt sag (pga kraftiga dielektriska effekter och in-plane warping på vår
3T) samt ger dålig och annorlunda kontrast på CT-modaliteten. Det nya
fantomet ger likartad kontrast på både MR- och CT-modaliteterna vilket
förenklar efterbehandlingen av bilderna, är högt vilket undanröjer
problemet med in-plane warping samt tillåter off-center-bildtagning och har
hög markördensitet. Vi har inga signifikanta problem med
susceptibilitetsartefakter i gränsskikten mellan luft/vatten (varken för T2
TSE eller T1 VIBE-sekvensen) och eftersom fantomet består mest av luft så
bör den fantominducerade perturbationen av B0-fältet vara försumbart
(jämfört med ett vattenfyllt fantom). Det är dessutom lätt, väger ett par
kg som mest.

Ett cylindriskt 3D-fantom med dimensionerna 50cm x 50cm x 50cm är under
utveckling, CAD-ritningen är "klar", 3D-skrivare beställd.

Det vore intressant att höra vad ni och andra har för idéer/filosofi och
utrustningar/fantom.

//Johan S.