[Info.cetis] Loggbok i teknikämnet

Simon Sandberg 81simonsandberg at gmail.com
Tors Nov 14 14:28:42 CET 2019

Hej!

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg på fecebook-gruppen
"Teknikämnet i fokus":

"Att eleverna skriver loggböcker (rapportskrivning light) i teknikämnet
7-9, vid exempelvis konstruktionsarbeten, tycks vara en vedertagen metod i
de svenska grundskolorna. Min gissning är att utformningen av dem, samt hur
eleverna instrueras (didaktiskt) till att arbeta med dem, varierar.
Sannolikt varierar det även vid bedömning. Finns det någon inspirerande
"forskning eller beprövat arbetssätt" kring just loggböckerna som verktyg?
Tacksam för förslag, mallar och tankar. "

Dessvärre blev det ingen respons på detta (kanske inte roligaste) ämnet.
Har ni några texter att hänvisa till när det gäller loggböcker? Jag har
tidigare varit i kontakt mer er om annat, och fått givande och bra svar.

Simon Sandberg, Falköping