[Info.cetis] Frågor om stipendier/stöd till teknikundervisning.

Claes Klasander claes.klasander at liu.se
Ons Juni 10 12:57:57 CEST 2020

Hej Per!

Förlåt mig för ett lite sent svar.
Tyvärr är detta inte någon av CETIS starkaste sidor, eftersom vi själva inte kan söka bidrag på samma sätt som en skola.
Men jag har gjort lite research.

Jag har förstått att ni är en F-9-skola.
Och jag förstår ditt dilemma. Teknikämnet borde få en tilldelning för både material, utrustning och lokaler som motsvarar ämnets karaktär. Att ha skolhuvudmannen och sin rektor med på det tåget är centralt. Det borde inte bara röra en skola, utan hela organisationen kring teknikämnet.
Skolinspektionen har i sin rapport från 2014 pekat på flera brister, bl.a. att inte ens timfördelningen till teknikämnet följs. Nu verkar ändå läget därvidlag ha blivit bättre sedan den stadieindelade timplanen infördes och teknikämnet får i högre grad de 200 timmar för grundskolan som gäller (88 timmar för högstadiet, lika många som för respektive NO-ämne).

CETIS har ett material som heter ”200 timmar Teknik” där du kan få inspiration och kanske argument för varför teknikämnet ska uppgraderas på din skola.
https://liu.se/cetis/verksamhet/200-timmar-teknik.shtml
För att bedriva sådan teknikundervisning krävs resurser.

När det gäller din fråga i sak om att söka externt stöd, så tänker jag några olika saker:

1. Du borde alliera dig med andra tekniklärare i din kommun, innan du helt avfärdar möjligheterna att få mer intern stöttning från förvaltningen och rektor. Det kanske du redan gjort, och jag vet att det är ett långsiktigt arbete med långa budgethorisonter att beakta. Hoppas du inte känner att det är helt bom-stopp där! Sådana här saker som grundutrustning för ett skolämne ska inte vara personberoende. Eleverna ska garanteras den undervisning som kursplanen lovar dem att de ska få möta - oavsett vilken lärare man har!

2. När det gäller bidrag:
Regeln (vilket jag antar att du redan har koll på) verkar vara: det är LÄRARE (och elever) som kan söka STIPENDIER, medan det för t.ex. HUVUDMÄN handlar om att söka BIDRAG.
”Hjälp från organisationer” drar ju nästan åt sponsring, vilket inte alltid är en helt enkel sak att förhålla sig till i den svenska skolan…  Och det är väl en långsiktig lösning du söker, och inte bara för något projekt, tänker jag.

Detta är lite av det jag hittade:

https://skolvarlden.se/artiklar/har-finns-stipendier-larare-att-soka-0
https://www.fackförbund.com/stipendier<https://www.xn--fackfrbund-icb.com/stipendier>

https://www.spsm.se/stod/bidrag/

https://se.wikimedia.org/wiki/Lista_över_bidrag_att_söka<https://se.wikimedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_bidrag_att_s%C3%B6ka>

Sedan finns ju olika EU-bidrag att söka, men det är sällan till utrustning och kräver mot-/medfinansiering.
Det kan ev. finnas lite teknikrelevanta elevprojekt, som kan vara utvecklande för eleverna, att hitta inom STEM-området. Där finns också ofta lärarmaterial. Min enkla analys av detta är att det domineras av Matte och NV och att T:et i STEM är ett ganska svagt T. Ibland är teknikområdet reducerat till att bara vara en arena för att lära sig något om naturvetenskap eller matte, syftet är alltså inte att lära sig något om teknik. Men det finns saker att hämta om man undersöker och tänker att tekniskt kunskapsinnehåll kan vara framträdande i vissa projekt. Här är en sida med en översikt av många STEM-aktiviteter i Europa.
http://www.eun.org/projects/stem

3. Nu sparkar jag antagligen in öppna dörrar: Kanske kan du ta hjälp av KomTek i Örebro (vilket borde vara en naturlig partner) eller Tekniska kvarnen för att se om det går att etablera ett samarbete, eller samverka på något sätt, för att stärka teknikundervisningen.

Det var vad jag hade att komma med.

Lycka till!
Rapportera gärna tillbaka om något lyckades, så kan vi fortsätta att sprida idéer om hur man kommer framåt!

Glad sommar! Den är snart här!

Bästa hälsningar,

/Claes

[cid:C2CDC968-8069-41CF-B704-CAE447F5228F at liu.se]

Claes Klasander
Föreståndare, Fil Dr
Centrum för tekniken i skolan, CETIS
Linköpings universitet
601 74 Norrköping
Telefon: 011 36 33 07
Mobil: 070 320 96 33
Mail: claes.klasander at liu.se<mailto:claes.klasander at liu.se>
Besöksadress: Hus Täppan, plan 5, rum 5028b, Campus Norrköping
Besök oss gärna på: www.cetis.se<http://www.cetis.se>
Facebook: cetisliu
Twitter: @MagisterMunter