[Info.cetis] Enkäten på CETIS hemsida

Jörn Karlsson joffsviken2 at gmail.com
Ons Feb 17 11:30:58 CET 2021

Hej Katarina och Thomas
Stort Tack. Den är avslutad. Ni får hemskt gärna publicera studien. Nedan
följer en sammanfattning och en länk till alla lärare som vill göra ett
test för att utvärdera sin förmåga att fjärrundervisa (resultat av studien).

Bifogar studien.

Sammanfattning av studien:

Fjärrundervisning var en (nöd)lösning för att upprätthålla gymnasieskolan
under Covid-19 pandemin. Vilket resulterat i frågeställningar om
fjärrundervisningens potential att bli en naturligt integrerad del av
skolan. Syftet med studien är att ta reda på hur tekniklärarna upplever sin
förmåga att fjärrundervisa Teknik. Vilka styrkor och svagheter har
tekniklärarna i fjärrundervisningen och hur kan denna insikt vara ett
underlag för professionsutveckling? Studien bygger på en datainsamling
genom enkät där tekniklärarna har gjort självskattningar. Det teoretiska
ramverket TPACK används för att formulera relevanta frågeställningar inom
de olika huvudområdena; Technology, Pedagogy, Content plus kombinationer av
dessa. Studien analyserar och diskuterar resultatet i olika dimensioner tex
hur erfarenhet och kön påverkar resultatet. Men den ger även en individuell
kompetensprofil där den enskilda teknikläraren kan avläsa sin kompetens.
Studien jämför resultatet med andra TPACK studier, i jämförelse har
tekniklärarna genom egenskattning en generellt sett hög kompetens inom alla
områden och synnerligen hög inom Technology och Content. Studien diskuterar
hur TPACK ramverket kan användas i skolutvecklingen på enhetsnivå för att
kartlägga kompetens och tjäna som ett underlag för reflektion och en
kollegial diskussion. Har tekniklärarna möjligtvis en bättre
förutsättningar att fjärrundervisa och i så fall vilken roll kan
tekniklärarna ta i skolutvecklingen?

Vad som med klarhet framgår av resultaten av denna studie är att
tekniklärare har en synnerligen stark tro på sin förmåga att hantera frågor
relaterade till teknik och teknologi både från ett innehålls- och
pedagogikperspektiv och från ett användarperspektiv. Tekniklärarna skattar
sin förmåga i alla TPACK områden högt och har ingen tydlig svaghet. Genom
denna studie har en bättre förståelse för tekniklärarnas förmåga att
fjärrundervisa framkommit, en förmåga som enligt tekniklärarna är
exceptionellt hög. Tekniklärarna skulle därav kunna användas som en lokal
kompetens i professionens utveckling av fjärrundervisningen för en skola
där fjärrundervisningen är en central del av den ständigt pågående
digitaliseringen.

Studien har även resulterat i ett generellt verktyg för alla lärare att
utvärdera och utveckla sin kompetens kompetens inom fjärrundervisning,
klicka här <https://www.reachrs.com/skill-radar/> för att göra testet.
Efter testet kommer en kompetensrappport att mailas ut.

Vid frågor om studien eller testet vänligen kontakta Jörn Karlsson
<jorn at reachrs.com>.

//Jörn