[Mimernet.ibl] Ny lening för Mimer

Ann-Marie Laginder ann-marie.laginder at liu.se
Tors Dec 20 10:40:27 CET 2012

Till Mimers nätverk

Nu är det dags för ett generationsskifte i ledningen för Mimer. Staffan Larsson, som varit ordförande för Mimer i närmare 18 år gick i pension i somras och har efterträtts av Andreas Fejes, ny professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet. Vid årsskiftet lämnar jag uppdraget som föreståndare för Mimer efter närmare 14 år. Det har varit en stor förmån och mycket stimulerande att ha ett arbete som innebär så många kontakter och möjligheter att samarbeta med både med forskare och folkbildare - ett varmt tack till er alla i Mimers nätverk. Programansvaret för folkhögskollärarprogrammet kommer i fortsättningen att vara min huvudengagemang, men jag kommer att synas i Mimersammanhang även i fortsättningen. Jag ser dock med tillförsikt fram emot att lämna över ansvaret som föreståndare till min efterträdare Henrik Nordvall. Han var Mimers tredje doktorand och är välkänd för de flesta av er. Sedan disputationen 2008 har han bedrivit en omfattande forskning om folkbildning och blev docent i höstas. Ni når honom via mail henrik.nordvall at liu.se<mailto:henrik.nordvall at liu.se>

Det är särskilt roligt att Mimers första internationella antologi nu är i hamn "Popular Education, Power and Democracy - Swedish Experiences and Contributions" ges ut av NIACE och kommer från trycket i januari. Henrik och Jag är redaktörer i samverkan med Jim Crowther. Ett bättre slut på en karriär och en bättre början av en annan är svårt att tänka sig. Vi planerar för en book-release i vår och återkommer om det.

Men nu är det dags att önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Med vänliga hälsningar Ann-Marie

Ann-Marie Laginder
Docent
Programansvarig för Folkhögskollärarprogrammet
Föreståndare för Mimer - nationellt program för folkbildningsforskning

Linköpings universitet
Institutionen för beteendevetenskap och lärande
581 83 Linköping

e-post: ann-marie.laginder at liu.se
telefon 013 - 28 25 62